Gerelateerd - Outlook Errorcodes
Gerelateerd - Outlook menu
Gerelateerd - Errorcodes

Error 0x80042108 ( = fout bij het ontvangen van de mail ) :
Error 0x80042109 ( = fout bij het verzenden van de mail ) :

Uit de praktijk
Probleem
U kunt in uw mail-programma Outlook geen mail meer ophalen. Outlook komt met de foutmelding: 0x80042108
tijdens het ophalen van de mail. Outlook komt mogelijk ook met foutmelding: 0x80042109, tijdens het versturen
van de mail. De mail kan niet verstuurd worden.
N.B.
Deze 2 foutmeldingen zijn van alle tijden en komen al voor sinds vele jaren. Het heeft niet specifiek te maken
met een bepaalde versie van Windows of een bepaald specifiek e-mail programma. Deze foutmeldingen
komen voor in allerlei versies van o.a. MS Outlook en in Windows 10, 8.x, 7, Vista, XP.



Mogelijke oorzaak 1a
Uw internet-(hosting)-provider heeft uw ip-adres geblokkeerd, omdat U te vaak heeft
geprobeerd om met een verkeerd wachtwoord in te loggen op uw eigen e-mail account. De
provider blokkeert dan mogelijk automatisch uw IP-adres. Dit maakt dat uw website ( mogelijk
ook ) niet meer opvraagbaar is ( soms wel / soms niet ) en dat U de mail van één of
meer e-mail-accounts niet meer kunt ophalen bij uw ISP ( Internet Service Provider ).
.
Deze ip-adres blokkade van uw internet-(hosting)-provider resulteert in Microsoft Outlook
in een foutmelding met foutmeldingscode: 0x80042108

Uw provider maakt mogelijk gebruik van een fail2ban.filter programma welke uw log-bestanden
scant. Hieruit concludeert het programma dat iemand, welke gebruik maakt van een
computerprogramma, vanaf uw ip-adres, te vaak heeft geprobeerd om in te loggen met foutieve
inloggegevens. Mogelijk bent U dat zelf geweest of iemand die via een Brute Force methode
probeert uw wachtwoord te raden, vanaf uw IP-adres. Normaliter is de kans groot dat U dat zelf bent
geweest, of iemand welke gebruik maakt van een andere computer bij U thuis of op de zaak, welke
op hetzelfde ip-adres zit als U, welke U heeft gekregen van uw internet-provider.
U zult begrijpen dat het tijdperk van eindeloos maar kunnen raden naar een wachtwoord verleden
tijd is. U hoort uw eigen wachtwoord te weten, PUNT! Weet U dat niet, dan mag U nog een paar keer
raden en daarna ligt U eruit. Uw IP-adres wordt automatisch geblocked. U kunt daarna niet meer bij uw mail,
vanaf uw huidige IP-adres en alle websites welke gehost zijn op dezelfde server waarop zich uw mail
bevindt zijn ook niet meer benaderbaar. Wanneer U inlogt vanaf een ander IP-adres, dan kunt
U mogelijk wel bij uw mail en de websites! Uw IP-adres wordt geblocked, niet uw mail of de sites.
De les welke U hieruit dient te trekken is, dat U uw wachtwoorden goed dient te noteren en te
bewaren, maar een beetje staan gokken en raden is er niet meer bij vandaag de dag!

In de praktijk kunt U dit probleem mogelijk zelf checken door uw mail bijvoorbeeld op te halen
via een Smartphone, via 4G of 5G ( dus niet via de Wi-Fi ). Kan dit wel, dan betekent dit dat U via
uw smartphone uw mail via een totaal ander weg ophaalt en dus ook gebruik maakt van een
ander ip-adres ( van uw mobiele provider ) welke niet wordt geblokkeerd door uw ISP
( Intenet Service Provider).

Mogelijke oorzaak 1b
Mogelijk probeert U thuis of op de zaak, vanaf verschillende apparaten uw mail op te halen.
Dit kan/kunnen één of meer vaste PC's zijn, laptop(s), tablet(s) en smartphone(s) en zijn
en op één of meer van deze apparaten zijn de inloggegevens (nog) niet correct. U heeft bijvoorbeeld
onlangs uw mail wachtwoord gewijzigd, maar op een of meer apparaten staat nog het oude
wachtwoord ingevuld en wanneer U hiermee vanaf dit apparaat 3 x probeert in te loggen om uw mail op
te halen en 3 x is het wachtwoord hierop verkeerd, dan wordt uw ip-adres geblokkeerd.
Daarna kunt U geen mail meer ophalen, ook niet meer vanaf een ander apparaat, vanaf het
zelfde ip-adres. Bij wijziging van uw mail-wachtwoord is het dus erg belangijk dat U dit
nieuwe wachtwood dan ook invult op alle apparaten vanaf uw ip-locatie ( thuis of op de zaak ).

Een voorbeeld:
U heeft een laptop, een ipad en een smartphone.
Alle 3 apparaten zitten thuis of op de zaak op dezelfde Wi-Fi ( dus hetzelfde IP-adres ).
U heeft een ander wachtwoord voor uw e-mail. U heeft het nieuwe wachtwoord ingevuld op uw laptop
en op uw smartphone. De mail ophalen en versturen werkt weer. Op de iPad heeft U vergeten het
nieuwe wachtwoord in te voeren. Iemand anders haalt thuis/op de zaak via de iPad de mail op, maar dat
wil niet en die persoon probeert toch diverse keren de mail toch op te halen met het (oude) verkeerde
wachtwoord. Dit kan mogelijk de oorzaak zijn, waarom uw mail plotseling wordt geblokkeerd door
de provider en U daarna op geen enkele apparaat de mail meer kunt ophalen. Belangrijk is dus, dat uw
mail-wachtwoorden op alle apparaten waar U de mail ophaalt, juist zijn, dus ook direkt na wijziging van
uw e-mail wachtwoord. Vergeet geen enkel apparaat!
Te vaak inloggen met verkeerde wachtwoorden betekent mogelijk: uw huidige ip-adres wordt
(tijdelijk) geblokkeerd voor het ophalen van uw mail.

Het is mogelijk dat uw ip-adres tijdelijk door de provider wordt geblokkeerd en dat U na verloop
van tijd de mail weer kunt ophalen, of bijvoorbeeld de volgende dag weer.

Oplossing 1
Stap 1:
U dient eerst te achterhalen wat momenteel uw eigen IP-adres is op internet, welke mogelijk door
uw ISP ( Internet Service Provider ) wordt geblokkeerd, vanaf uw huidige plek.
Er bestaan diverse websites waarop U kunt eenvoudig kunt controleren wat uw IP-adres is op internet.
Check bijvoorbeeld op één van de sites in de links hieronder, wat uw eigen IPv4 IP-adres
is op internet:

LINK - Uw eigen eigen IPv4 internet-adres op internet
LINK - Denit.info
LINK - Uw eigen eigen IPv6 internet-adres op internet


Stap 2:
Bel daarna uw internet hosting- of toegangs-provider, met het verzoek om de ip-blokkade weer op te heffen
zodat U uw website, vanaf uw ip-adres thuis of op de zaak, weer kunt opvragen en uw
mail weer kunt ophalen, vanaf uw domein: ( bijv.: info@uwwebsitenaam.nl )
Geef uw ip-adres door aan de provider , zodat zij uw ip-adres weer kunnen deblokkeren.
Vraag dan meteen of ze uw IP-adres op de White-list kunnen zetten, zodat dit
de volgende keer niet meer gebeurt.
Of vraag de provider wat mogelijk de oorzaak kan zijn geweest waarom men uw ip-adres
(tijdelijk) heeft geblokkeerd.

LINK - Provider ( Internet Toegangs Providers )
LINK - Hosting Providers ( van uw website )


Mogelijke oorzaak 2
U kunt mogelijk uw eigen e-mail niet meer ophalen en uw eigen website niet meer benaderen via FTP.
Uw eigen website zelf is nog wel benaderbaar via intenet.
De Firewall van uw ISP ( Internet Service Provider ) heef uw IP-adres geblokkeerd, om een bepaalde
reden.

Oplossing 2
1.
Zoek even uit wat uw eigen IP-adres is, vanad de locatie waar U zich momenteel bevindt.
Controleer uw eigen IP-adres via de navolgende links hieronder en noteer uw eigen IP-adres.

LINK - Uw eigen eigen IPv4 internet-adres op internet
LINK - Uw eigen eigen IPv6 internet-adres op internet


2. Neem daarna contact op met uw eigen ISP ( Internet Service Provider ) en geeft uw eigen IP-adres
door aan de provider en het telefoonnummer waarop ze U kunnen terugbellen.
In tussentijd kunnen zij controleren of en waarom de Firewall uw IP-adres blokkeert
en kunnen zij U daarover nadien terugbellen en het probleem verhelpen.
Vraag dan meteen of ze uw IP-adres op de White-list kunnen zetten, zodat dit
de volgende keer niet meer gebeurt.

LINK - Provider ( Internet Toegangs Providers )
LINK - Hosting Providers ( van uw website )


Mogelijke oorzaak 3
Uw computer is verbonden met een Openbaar netwerk en NIET met een Particulier netwerk

Oplossing 3
Zorg ervoor dat uw computer verbonden is met een Particulier netwerk.
Dit kunt U alsvolgt doen in Windows 10.

1. Klik met de linker muisknop op de Windows 10 Start-knop, links onderaan op uw Taakbalk.
2. Klik op: Instellingen ( = Tandwieltje )
3. Klik op: Netwerk en internet
4. Klik in het rechter-gedeelte op de tekst : Verbindingseigenschappen wijzigen
5. Klik bij het onderdeel: Netwerkprofiel op: Privé

De oplossing hierboven was in de praktijk een werkende oplossing.

LINK - Openbaar netwerk



Mogelijke oorzaak 4
De Firewall van het internet-security programma veroorzaakt een probleem.

Oplossing 4
De Firewall van het internet-security programma op de computer tijdelijk heel even uitgezet.
De mail opgehaald en nog onder het ophalen van de mail de Firewall weer aangezet.
De mail kwam daardoor weer binnen. Daarna was het probleem over.




Mogelijke oorzaak 5
Verkeerde server-instellingen bij de uitgaande mail
( Probleem met het versturen van de mail ).

Oplossing 5
Een mogelijk oplossing is ook, dat U bij de uitgaande mailinstellingen de SMTP-poort
instelt op poortnummer: 587 ( i.p.v. poortnummer: 25 ) en de Encryptie instelt
op: TLS of op: Automatisch ( i.p.v. op: Geen ).




Mogelijke oorzaak 6
Een ongewenst e-mail bij uw internet-provider kan niet worden ingeladen door uw mail-programma.
( Probleem met het ophalen van de email ).

Oplossing 6
Een andere werkende oplossing uit de praktijk was, dat er tussen alle aankomende mail
ongewenste mail tussen zat, waarvan de computer problemen had om deze binnen te halen.
Hiervoor werd gebruik gemaakt van het programma: Mailwasher, om dit te controleren.
Om te kunnen zien welke mail er aan zit te komen, nog voordat U het in bijvoorbeeld MS-Outlook
binnenhaalt, kunt U het volgende doen:

1.
Probeer, indien mogelijk in te loggen op uw webmail account, bijvoorbeeld:
webmail.uwwebsitenaam.nl of www.uwwebsitenaam.nl/webmail
Log daarop in en kijk of er ongewenste mail tussen de goede mailtjes zit.

2.
Download en installeer een programma zoals: Mailwasher.
Met Mailwasher kunt U de mailbox bij uw provider inzien en daar al, alle ongewenste
mail verwijderen.
Voor meer info over het programma Mailwasher, zie de navolgende link:

LINK - Email controle, Mailwasher
LINK - Mailwasher.net ( Direkte download link )



Mogelijke oorzaak 6
Uit de praktijk
Probleem
Elke keer wanneer de mail van een bepaald e-mail adres werd opgehaald kwam Microsoft Outlook
met dezelfde foutmelding: 0x80042108

Oorzaak
Oorzaak van het probleem was, dat er ergens op internet een router defect was en dat daardoor
vanaf de locatie van waar zich de computer bevondt tot aan de locatie waar de server zich bevondt
er een storing was. De website van het betreffende e-mail (domein) account was ook niet meer opvraagbaar.
Dus: naam@websitenaam.nl werkte niet meer en ook www.websitennaam.nl was vanaf de betreffende
pc-locatie niet meer opvraagbaar. Wel vanaf andere locaties. Dit kan gebeuren in de praktijk.
Dit probleem kunt U achterhalen/analyseren door middel van het PowerShell-commanco: tracert.
Het Windows Powershell-commando: tracert   www.websitenaam.nl
volgt de weg vanaf uw computer t/m de server waarop (uw website en) uw mail daadwerkelijk gehost is.
Voor meer uitleg over het gebruik van het commando: tracert, zie de navolgende link:

LINK - Tracert


Tracert gaf aan dat er op internet een storing was bij een router met een bepaald IP-adres.
Voor U is dit overmacht. U kunt daar op dat moment zelf niets aan doen. Wat U echter WEL
kunt doen is:
A. De eigenaar van het ip-adres opsporen, waarvan het ip-adres een probleem aangeeft.
B. Uw eigen internet-toegangsprovider of direkt de eigenaar van het betreffende ip-adres
mailen of benaderen en dit probleem aankaarten.
U kunt uw mail niet ophalen omdat er ergens op internet een router een probleem heeft.

De eigenaar van een bepaalde domeinnaam of ip-adres kunt U o.a. opvragen via de navolgende
website, en daar het betreffende ip-adres invoeren welke het probleem veroorzaakt. De website
hieronder verstrekt U mogelijk uitgebreide info over de eigenaar van het betreffende ip-adres
met de defecte router. Neem telefonisch contact op met uw internet-toegangsprovider of mail de eigenaar
van het ip-adres met het probleem en kaart het aan. Maak eventueel een foto van de bevindingen van
het commando: tracert www.websitenaam.nl waarvan uw de mail: naam@websitenaam.nl niet kunt
ophalen wegens foutcode: 0x80042108 .

LINK - www.whois.sc


C. U kunt ook proberen vanaf een andere ip-locatie ( werk of thuis ) de mail op te halen,
of de mail op te halen via uw mobiele telefoon. Deze computers maken een verbinding met
uw mail-server via mogelijk een totaal andere weg, en niet via de defecte router op internet,
waardoor U via deze weg WEL uw mail kunt ophalen.
D. U kunt ook wachten totdat het probleem met de defecte router is opgelost, want als U daar last
van heeft, dan hebben andere computergebruikers daar ook last van en kaart iemand anders dit
probleem aan bij de betreffende provider of de provider zelf ontdekt het probleem.
Mogelijk is het probleem de volgende dag verholpen.





Links naar andere mogelijke oplossingen ...
Microsoft, Nederlands
LINK - Foutmelding 0x80042108
LINK - Verzenden... rapporteert fout (0x80042109)
LINK - Kan geen mail versturen foutcode 0x80042109
LINK - Ik krijg iedere keer dus vaak de melding met fout (0x80042109 + 0x80042108 ) weet iemaand wat dit betekent?
LINK - krijg outlook 7 niet aan de praat op windows 8 0x80042109
LINK - Outlook 2010 wil geen e-mails meer verzenden en geeft als fout (0x80042109)

LINK - 0x80042108 ( = fout bij het ontvangen van de mail ), meer zoeken bij Microsoft
LINK - 0x80042109 ( = fout bij het verzenden van de mail ), meer zoeken bij Microsoft


Microsoft, Engels
Fout 0x80042108, Engels
LINK - Reported error (0x80042108): Outlook is unable to connect to your incoming (POP3)email server.
LINK - Outlook cannot connect to your incoming (POP3) e-mail server.

LINK - 0x80042108 ( = fout bij het ontvangen van de mail ), meer zoeken bij Microsoft


Fout 0x80042109, Engels
LINK - Outlook error (0x80042109) while sending messages
LINK - Sending' reported error (0x80042109) : 'Outlook cannot connect to your outgoing (SMTP) e-mail server.
          Oulook settings for the account are correct.

LINK - Send/receive - Sending reported error (0x80042109) outlook cannot connect to outgoing (SMTP) e-mail server
LINK - Error send/receive message 0X80042109 Outlook 2013
LINK - Unable to send e-mail - Error 0x80042109
LINK - I receive the following Sending Report Error: 0X80042109 Outlook cannot connect to my outgoing server.
LINK - Outgoing mail server error 0x80042109
LINK - Outlook 2013 ERROR CODE 0X80042109
LINK - 0x80042109 "Outlook cannot connect to your outgoing SMTP email server."
LINK - 0x80042109 ( = fout bij het verzenden van de mail ), meer zoeken bij Microsoft

Microsoft, algemeen
LINK - Nederlands - Er treedt een fout op wanneer u een e-mailbericht in Outlook of Outlook Express verzendt of ontvangt
LINK - Engels - Error occurs when you send or receive an email message in Outlook or Outlook Express

Overige
LINK - Google - Receiving' reported error (0x80042108) : 'Outlook cannot connect to your incoming (POP3) e-mail server.
LINK - Thewindowsclub - Reported error (0x80042108): Outlook is unable to connect to your incoming (POP3) email server
LINK - Computerhandleiding - Foutmelding-0x80042108-email

Video's
VIDEO - Microsoft Outlook - Fix error code 0x80042109 while using Outlook to send messages.
VIDEO - Fix error code 0x80042108 while sending/receiving mail using Outlook 2007/2010
VIDEO - Outlook Error 0X80042108 - Fix Microsoft Error 0x80042108