Gerelateerd - Laptop kooptips
Gerelateerd - Hardware
Gerelateerd - SSD

Goede laptop, Slechte laptop
Vraag ?
Wat is een goede laptop / notebook en wat is een slechte laptop / notebook ?

Antwoord
Iedereen mag voor zichzelf bepalen wat een goede of een slechte laptop is.
Het is maar waar bij U de prioriteit ligt m.b.t. de laptop...
- een grote laptop, een kleine laptop
- een snelle laptop met een snelle processor
- een groot schijf-station, SSD of met veel intern geheugen
- handig om mee te nemen
- een goed beveiligde laptop
- een numeriek toetsenbordgedeelte
- veel aansluitmogelijkheden
- een mat scherm
etc. etc.

Vraag ?
Wat vindt Windowshelp.nl nu een goede of slechte laptop ?

Antwoord
Daar is Windowshelp.nl heel duidelijk en heel uitgesproken in...
Er bestaan volgens Windowshelp.nl maar 2 soorten laptops: een goede laptop en een slechte laptop...
Wat anders bestaat er niet! Daar zit niet wat tussen.
Of U heeft een goede laptop of U heeft een slechte laptop, U heeft 1 van de 2.
We kunnen U binnen 10 seconden vertellen of U een goede of een slechte laptop heeft ...
Heeft U een slechte laptop, dan weet U wat U de volgende keer moet kopen ... vooral een goede laptop...

Vraag: Wie is nu de schuld van het feit dat U over een slechte laptop beschikt?
Antwoord: Alleen de notebook-fabrikant! Die heeft nl. ontwerpers in dienst die na 30 jaar notebooks bouwen
nog steeds niet door hebben hoe je een goede laptop moet bouwen. En het hele vreemde aan het
verhaal is, dat die zelfde bedrijven ook mensen in dienst hebben die ontzettend goed weten hoe je een
laptop moet bouwen. Dat is te zien aan andere modellen laptops van dezelfde fabrikant, dat zijn dan weer
uitstekende laptops.
Een wederverkoper kan soms niet anders dan een slechte laptop leveren, omdat er soms extreem
weinig aanbod is, waarbij er nauwelijks goede laptops leverbaar zijn, vrijwel alleen slechte.
welke voldoen aan de vereiste hardware specificaties.

Vraag: Wat is het aller belangrijkste bij/aan een laptop?
Antwoord: Al uw data, de rest komt daarna.
De hardware is te vervangen, maar niet al uw belangrijke gegevens.
Owee, als daar wat mee gebeurt...


Hieronder een mooi voorbeeld uit de praktijk hoe U als eindgebruiker mogelijk
al uw data kunt kwijtraken bij een defecte laptop, omdat U een slechte laptop heeft...

Algemeen voorbeeld
De 1e situatie
Een laptopgebruiker heeft een laptop en heeft daar 3 jaar extra garantie bijgekocht.
Probleem 1
Na 2 jaar gaat de laptop plotseling stuk en de eindgebruiker gaat met de laptop
terug naar de wederverkoper/leverancier/winkelier.
De wederverkoper/leverancier/winkelier constateert dat het moederbord defect is. De laptop moet
daarom terug naar de fabrikant om het moederbord te laten vervangen voor een nieuwe.
De eindgebruiker heeft 3 jaar garantie op de laptop en verwacht dus dat de laptop dan
ook kostenloos wordt gerepareerd. Daar heeft hij/zij recht op.
De eerste keer ...
Maar er is een groot probleem: Op de laptop staat zeer belangrijke (recente) data van de eindgebruiker en
die wil de eindgebruiker NIET kwijt! Dus vraagt de eindgebruiker aan de wederverkoper/leverancier/winkelier
of de data nog gebackuped kan worden, voordat de laptop wordt opgestuurd naar de fabrikant.
OK, tegen afgesproken kosten wil de wederverkoper/leverancier/winkelier dit wel doen voor de
eindgebruiker, mede ook als een stuk extra service naar de eindgebruiker/klant toe.
Nu heeft de wederverkoper/leverancier/winkelier even een probleem:
De laptop laat zich heel moeilijk openen en het lukt echt niet om zonder zichtbare schade, ondanks
het juiste notebook-gereedschap. De data wordt veiliggesteld en de harddisk/SSD wordt teruggeplaatst
in de laptop. Echter de laptop laat zich niet meer probleemloos dichtklikken en er blijft een hele kleine
zichbaar schade aanwezig. Helaas, maar de data is veilig gesteld voor de klant, dat is belangrijk!
De laptop wordt opgestuurd naar de fabrikant. De fabrikant constateert echter dat de laptop eerder open is
geweest en daarom vervalt de garantie, wegens zichbare schade aan de laptop, waardoor te zien is
dat de laptop open is geweest. Kortom: GEEN garantie op de laptop en de fabrikant komt met een
gepeperde rekening voor de reparatie van de laptop. Daar mag dan de wederverkoper/leverancier/winkelier
fijn voor opdraaien, de eindgebruiker heeft immers garantie. Gebruikersschade heet dit geval voor de fabrikant.
De laptop wordt gerepareerd, maar omdat het moederbord is vervangen, ziet Windows 10 dit als een
andere computer en is de digitale licentie niet meer geldig. De fabrikant is niet verantwoordelijk
voor de data van de klant en zet Windows 10 er schoon opnieuw op. De laptop gaat retour naar de
wederverkoper/leverancier/winkelier en die zet alle data van de klant terug op de laptop.
De laptop gaat terug naar de klant en de wederverkoper/leverancier/winkelier heeft een mooie rekening
liggen van de fabrikant.

De 2e situatie
Enige tijd later...
Een ANDERE laptopgebruiker heeft een laptop en heeft daar 4 jaar extra garantie bijgekocht.
Probleem 2
Na 2,5 jaar gaat de laptop plotseling stuk en de eindgebruiker gaat met de laptop
terug naar de wederverkoper/leverancier/winkelier.
De wederverkoper/Winkelier contateert dat het moederbord defect is. De laptop moet
daarom terug naar de fabrikant om het moederbord te laten vervangen.
De eindgebruiker heeft 4 jaar garantie op de laptop en verwacht dus dat de laptop dan
ook kostenloos wordt gerepareerd. Daar heeft hij/zij recht op.
De tweede keer en volgende keren ...
Maar er is een groot probleem: Op de laptop staat zeer belangrijke data van de eindgebruiker en die
wil de eindgebruiker NIET kwijt! Dus vraagt de eindgebruiker aan de wederverkoper/leverancier/winkelier
of de data nog gebackuped kan worden, voordat de laptop wordt opgestuurd naar de fabrikant.
NEEN, dat gaat de wederverkoper/leverancier/winkelier NIET meer doen, want als
er zichbare schade ontstaat aan de laptop, dan mag de wederverkoper/leverancier/winkelier
zelf voor de kosten opdraaien, dus dat gaan we NOOIT meer doen! De laptop laat zich wederom
moeilijk openen om de harddisk/SSD er veilig uit te halen en om een backup te maken van
alle data van de eindgebruiker.
De laptop wordt opgestuurd naar de fabrikant met de claim dat er nog garantie op zit.
De laptop wordt gerepareerd, maar omdat het moederbord is vervangen, ziet Windows 10 dit als een
andere computer en is de digitale licentie niet meer geldig. De fabrikant is niet verantwoordelijk
voor de data van de klant en zet Windows 10 er schoon opnieuw op. De laptop gaat retour naar de
wederverkoper/leverancier/winkelier en de eindgebruiker neemt de laptop, gerepareerd weer in ontvangst.
De eindgebruiker heeft een gerepareerde laptop retour ontvangen, maar al zijn/haar belangrijke
data is tevens verloren gegaan omdat de fabrikant het besturingssysteem er schoon op heeft gezet,
zonder behoud van data.
En dit alles omdat de wederverkoper/leverancier/winkelier niet meer bereid is om de data van de
eindgebruiker nog veilig te stellen, omdat de laptop moeilijk te openen is, zonder risico op zichtbare
schade aan de laptop.
Had de eindgebruiker een goede laptop gekocht, dat had de wederverkoper/leverancier/winkelier de laptop
eenvoudig kunnen openen en de data veilig kunnen stellen voor de eindgebruiker.
Bij een goede laptop is het binnen enkele minuten mogelijk om de harddisk uit de laptop te verwijderen,
t.b.v. een backup, zonder zichtbare schade aan de laptop. Dan had de eindgebruiker al zijn/haar data
nog gehad, nu niet meer.
De eindgebruiker is aangewezen op zijn/haar laatst gemaakte backup.
Bedankt, fabrikant van de laptop, voor het bouwen van een slechte laptop...
Wat is dan nu een goede en een slechte laptop ...



Wat heeft U? Een goede of een slechte laptop ?
Een Goede laptop
Een goede laptop is een laptop waarbij het mogelijk is om binnen enkele minuten de onderkant van een
laptop te openen en de kap(pen) veilig te verwijderen en waarbij het mogelijk is om zonder zichtbare schade
de harddisk/SSD en het intern geheugen te verwijderen of te vervangen. Binnen 1 minuut is het ook
mogelijk om de onderkant van de laptop weer veilig terug te plaatsen, na verwijdering of vervanging van
de harddisk/SSD en/of het geheugen.

Een Slechte laptop
Een slechte laptop is elke laptop dat niet voldoet aan de eisen van een goede laptop, zoals hierboven beschreven.



2,5 inch harddisk / SSD box
FOTOS - 2,5 inch harddiskbox voor uitlezen van de data van een laptop harddisk of SSD


SSD inbouwen in een laptop
VIDEO - SSD in je laptop plaatsen - How To (Consumentenbond)
VIDEO - Een SSD inbouwen in uw laptop.
VIDEO - Hoe vervang je de hardeschijf van je laptop door een SSD?
VIDEO - SSD Install - Notebook PC
VIDEO - How to Upgrade Your Laptop with an SSD Drive
VIDEO - Samsung SSD Upgrade - Huge Performance Improvement
VIDEO - Old Laptop SSD Upgrade: how to install Samsung 850 EVO SSD


De onderkant van ...
Notebook / laptop ...
FOTOS - Onderkant van een laptop
FOTOS - Onderkant van een notebook

Acer
FOTOS - Onderkant Acer Travelmate
FOTOS - Onderkant Acer Aspire
FOTOS - Onderkant Acer Aspire One
FOTOS - Onderkant Acer Extensa
FOTOS - Onderkant Acer Chromebook
FOTOS - Onderkant Acer Spin

ASUS
FOTOS - Onderkant ASUS ASUSPRO
FOTOS - Onderkant ASUS Chromebook
FOTOS - Onderkant ASUS Transformer
FOTOS - Onderkant ASUS VivoBook
FOTOS - Onderkant ASUS ZenBook

DELL
FOTOS - Onderkant DELL 7280
FOTOS - Onderkant DELL Chromebook
FOTOS - Onderkant DELL Inspiron
FOTOS - Onderkant DELL Latitude
FOTOS - Onderkant DELL Precision
FOTOS - Onderkant DELL Vostro
FOTOS - Onderkant DELL XPS

Fujitsu
FOTOS - Onderkant Fujitsu Celsius
FOTOS - Onderkant Fujitsu Lifebook

HP
FOTOS - Onderkant HP 14
FOTOS - Onderkant HP 250
FOTOS - Onderkant HP Chromebook
FOTOS - Onderkant HP EliteBook
FOTOS - Onderkant HP Envy
FOTOS - Onderkant HP ProBook
FOTOS - Onderkant HP Pavilion
FOTOS - Onderkant HP Spectre
FOTOS - Onderkant HP X2
FOTOS - Onderkant HP Zbook

Lenovo
FOTOS - Onderkant Lenovo N23
FOTOS - Onderkant Lenovo Miix
FOTOS - Onderkant Lenovo V110
FOTOS - Onderkant Lenovo V320
FOTOS - Onderkant Lenovo V330
FOTOS - Onderkant Lenovo ThinkPad
FOTOS - Onderkant Lenovo IdeaPad

Medion
FOTOS - Onderkant Medion Akoya
FOTOS - Onderkant Medion Erazer

Sony
FOTOS - Onderkant Sony Vaio

Toshiba
FOTOS - Onderkant Toshiba Portege
FOTOS - Onderkant Toshiba Satellite
FOTOS - Onderkant Toshiba Tecra