Gerelateerd - Outlook
Outlook 2016 start niet meer op, Outlook kan set mappen niet openen
Uit de praktijk
Probleem
Outlook 2016 wil niet meer opstarten. Heel even verschijnt het blauwe opstartscherm van
Outlook 2016 en enkele seconden later verschijnt het navolgende scherm:

Oorzaak
Achteraf bekeken had dit probleem 2 oorzaken:
1. De Outlook-data-bestanden waren beschadigd en moeten gerepareerd worden
2. Het Outlook profiel was beschadigd en er moest een nieuw outlook-profiel worden
aangemaakt en alle mail-instellingen en e-mail data moesten worden overgheveld naar
het nieuw aangemaakte Outlook-profiel.
Hieronder staat uitgelegd hoe we deze problemen hebben opgelost zodat uiteindelijk
Outlook 2016 weer starte, de mail het weer deed en we geen e-mail data kwijt waren.
Oplossing
Dit probleem is samengevat alsvolgt opgelost in 5 stappen :
1. We hebben eerst de outlook-data-bestanden welke eindigden op .pst overgekopieerd
naar een nieuwe map: c:\outlook-data-dd-mm-jjjj en deze met SCANPST.EXE gecontroleerd op fouten.
Na reparatie hebben we de oude .pst bestanden uit de originele map gekopieerd naar
een reservemap en daarna de m.b.v. SCANPST.EXE gerepareerde bestanden weer teruggekopieerd
naar de originele Outlook-bestands locatie.
Daarna startte outlook nog niet op en kwam met dezelfde foutmelding.
2. Daarna hebben we schermkopieëen gemaakt van de actuele mailinstellingen en deze in
een excel-rekenblad geplakt, zodat we alle ingestelde mail-instellingen nadien weer kunnen achterhalen.
3. Daarna hebben we een nieuw outlook-profiel aangemaakt en de nieuwe mail-account-instellingen ingevoerd.
4. Daarna hebben we alle oude mail geïmporteerd uit de gerepareerde outlook-databestanden
en deze geïmporteerd in het nieuwe profiel, ook het archive.pst bestand hebben we geïmporteerd.
5. Tot slot hebben we alle mail ouder dan 15 maanden weer gearchiveerd, zodat het actuele
databestand weer een stuk kleiner wordt.
Hiermee was het probleem opgelost, Outlook 2016 starte weer op, maar nu niet meer via het oude
profiel: outlook, maar standaard via het nieuwe profiel: outlook2.
Niets van de mail ging verloren.
Uitgebreide beschrijving van de oplossing van het probleem, zoals samengevat in de 5 punten hierboven:
1. Data bestanden kopieren en scannen met SCANPST.EXE op fouten
A.
- Sluit Outlook 2016 af
- Maak een nieuwe map aan, bijvoorbeeld C:\outlook-data-dd-mm-jjjj
- Ga naar de map: C:\users\gebruikersnaam\Documents\Outlook-bestanden ( of naar de locatie waar
de outlook .pst bestanden met al uw mail-data zich werkelijk bevinden op uw schijfstation ).
- Kopieer en plak een kopie van deze databestanden naar de map: C:\outlook-data-dd-mm-jjjj
- Ga naar de map: C:\outlook-data-dd-mm-jjjj en check of uw .pst data bestanden met daarin
al uw mail zich bevinden in deze map.
In ons geval moesten we de navolgende 3 databestanden overkopieren naar de map: C:\outlook-data-dd-mm-jjjj :
info@bedrijfsnaam.nl.pst
voornaamachternaam@kpnmail.nl.pst
archive.pst
B.
- Zoek nu op uw computer naar de locatie van uw SCANPST.EXE bestand. SCANPST.EXE is een bestand
dat standaard wordt meegeleverd met Outlook en waarmee U defecte outlook-data-bestanden kunt repareren.
Bij Office 2016 bevindt zich dit bestand mogelijk op de navolgende locatie:
C:\
Voor meer info over de mogelijke locaties van het bestand: SCANPST.EXE, zie de navolgende link:
LINK - Scanpst.exe
|
|