Gerelateerd - Outlookmenu
Gerelateerd - E-mail

De principal-naam van het doel is onjuist
Probleem
Elke keer wanneer U uw mail-programma opent of mail probeert op te halen of te versturen,
dan krijgt U de navolgende melding:

De principal-naam van het doel is onjuist




Een korte uitleg ...

Dit probleem komt voor in allerlei versies van Microsoft Outlook maar het is geen probleem van Microsoft Outlook
Nee, het probleem is ( A1, A2 en B ) :

A 1.
Bij gebruik van een e-mail adres van uw internet-toegangsprovider ( bijv. KPN of Ziggo ) :

- U gebruikt in Microsoft Outlook ( of een ander e-mail programma ) de verkeerde server-instellingen
voor inkomende ( POP / IMAP ) of uitgaande e-mailinstellingen ( SMTP ) van uw internet-toegangs provider.
- U gebruikt mogelijk nog de oude server-instellingen van uw oude internet-toegangs-provider voor
inkomende en uitgaande e-mail. Maar uw oude provider is al lang overgenomen door bijvoorbeeld
KPN of Ziggo. Gebruik de server-instellingen van uw huidige recente nieuwe provider
en niet meer de serverinstellingen voor POP/IMAP en SMTP van uw oude vorige provider.

Een voorbeeld: niet meer gebruiken bij POP : pop3.hetnet.nl ( = oud ) maar pop.kpnmail.nl ( = nieuw )

Kijk op de link hieronder, voor de correcte instellingen, behorende bij uw huidige internet-toegangs-provider:

LINK - E-mail instellingen van ...

A 2.
- De poortinstellingen voor uitgaande e-mail (SMTP ) staan mogelijk niet juist ingesteld.
- U heeft verificatie voor uitgaande mail niet aangevinkt, die moet U aanvinken.

Niet gebruiken bij de SMTP-instellingen :
- SMTP-poort = 25
- Beveilging = Nee
-Verificatie voor uitgaande mail = Uitgevinkt

Mogelijk lossen deze SMTP-instellingen uw probleem wel op :
- SMTP-poort = 587
- Beveilging = TLS / StartTLS of Automatisch
- Verificatie voor uitgaande mail = Aangevinkt


B.
Bij gebruik van een eigen domeinnaam ( bijv. www.bedrijfsnaam.nl of www.bedrijfsnaam.com ) :

- U dient bij de POP/IMAP en bij de SMTP serverinstellingen de namen te gebruiken van de server
waarop uw site is gehost en niet de namen van uw eigen domein, dus niet:

Dus niet gebruiken:
bij POP : pop.uwbedrijfsnaam.nl of mail.uwbedrijfsnaam.nl
bij IMAP : imap.uwbedrijfsnaam.nl of mail.uwbedrijfsnaam.nl
bij SMTP : smtp.uwbedrijfsnaam.nl of mail.uwbedrijfsnaam.nl

Maar nu gebruiken:
bij POP : pop.servernaam.nl of mail.servernaam.nl
bij IMAP : imap.servernaam.nl of mail.servernaam.nl
bij SMTP : smtp.servernaam.nl of mail.servernaam.nl

Deze server-naam instellingen kunt U opvragen bij uw hosting-provider of bij uw website-maker.
Vraag: Wie is de hosting provider van mijn website ?
Vraag: Waar, bij welke provider is mijn eigen site ondergebracht cq draait mijn website werkelijk?
Antwoord: Vraag uw eigen www.uwwebsitenaam.nl op via website van : www.sidn.nl,
dan ziet U het, in het resultaatscherm. Bij de SIDN zijn alle Nederlandse domeinnamen geregistreerd.
Overige websitenamen ( .com , .org , .net , etc. ) kunt U o.a. opvragen via whois.domaintools.com

LINK - www.sidn.nl
LINK - whois.domaintools.com




Meer uitgebreide uitleg ...


Mogelijke oorzaken
1.
U gebruikt bij de server-instellingen voor inkomende e-mail bij POP of IMAP de verkeerde naam.

2.
U heeft de SSL/TLS verbinding aan staan ( dit is een beveiligde verbinding )
Verstuur ( voor even ) geen mail meer via SSL, maar via een niet-versleutelde verbinding.

3.
- U heeft bij de inkomende/uitgaande mailserver uw eigen domeinnaam ingevuld, bijvoorbeeld: domeinnaam.nl
  of mail.domeinnaam.nl
- Tot dusver geen probleem, dit mag en is ook ok.
- Wanneer u echter verbinding maakt met de mailserver dan wordt uw domeinnaam gecontroleerd in
  combinatie met het certificaat
- Uw domein is zoiets als: domeinnaam.nl of mail.domeinnaam.nl
- Het certificaat is zoiets als: *.servernaam.nl
- Omdat deze twee namen verschillen, daarom krijgt U deze melding ( zie de afbeelding hierboven ).
- U kunt de melding accepteren, dit vormt geen probleem, maar het is wel vervelend wanneer deze melding elke
  keer komt wanneer U uw mailprogramma opstart.


Mogelijke oplossingen
Indien U deze melding niet meer wenst te krijgen dan zijn hier enkele mogelijke oplossingen :

1.
De naam welke U bij de POP-server heeft ingevuld is verkeerd.
Een voorbeeld: Bij de POP-server voor inkomende mail staat: pop3.hetnet.nl
Maak hiervan : pop.kpnmail.nl
Daarna is uw probleem mogelijk over.

Gebruik niet meer de serverinstellingen en poort-instellingen van uw eigen oude provider, maar die van KPN.
Bent U klant bij de KPN en U gebruikt een e-mail adres met één van de navolgende extenties achter de @ :
(Onderstaande namen behoren toe aan de KPN )

@kpnplanet.nl
@planet.nl
@wxs.nl
@hetnet.nl
@freeler.nl
@snelnet.net
@on.nl
@onsbrabantnet.nl
@onsmail.nl
@onsnet.nu
@onsneteindhoven.nl
@onsnetnuenen.nl

en U gebruikt POP, vul dan bij de inkomende server instelling in: pop.kpnmail.nl
en U gebruikt IMAP, vul dan bij de inkomende server instelling in: imap.kpnmail.nl
i.p.v. uw eigen huidig ingevulde pop- / imap-server instelling.
Voor meer info, zie de navolgende link met instellingen voor KPN-klanten:

LINK - KPN e-mail: overzicht mailserver instellingen

Links naar de KPN-website met artikelen over dit probleem:

LINK - Principal-naam van het doel is onjuist


Gebruik niet meer de serverinstellingen en poort-instellingen van uw eigen oude provider, maar die van Ziggo.
Bent U klant bij Ziggo en U gebruikt een e-mail adres met één van de navolgende extenties achter de @ :
(Onderstaande namen behoren toe aan Ziggo )

@quicknet.nl
@home.nl
@casema.nl
@upcmail.nl
@chello.nl
@a2000.nl

en U gebruikt POP, vul dat bij de inkomende server instelling in: pop.ziggo.nl
en U gebruikt IMAP, vul dat bij de inkomende server instelling in: imap.ziggo.nl
i.p.v. uw eigen huidig ingevulde pop- / imap-server instelling.
Voor meer info, zie de navolgende link met instellingen voor Ziggo-klanten:

LINK - Ziggo : IMAP, SMTP, en overige instellingen

Links naar de Ziggo-forum met artikelen over dit probleem:

LINK - Principal-naam van het doel is onjuist


2
SSL uitzetten
U kunt dit probleem omzeilen door geen gebruik meer te maken van een beveiligde SSL-verbinding.
Ofschoon dit bepaald niet de beste oplossing is, kan het (tijdelijk) wel een oplossing bieden.
Het gaat er op korte termijn even om, dat U de mail voor nu even WEL kunt verzenden.
SSL uitschakelen en versturen via een niet beveiligde verbinding kan dan een oplossing zijn.
- Schakel SSL uit
- Zet bij wachtwoordverificatie wel/niet een vinkje aan ( zelfde als voor inkomende server )
- Kies bij de SMTP-poort voor poortnr: 25 of poortnr: 587
- Kies bij SMTP beveilging: Geen of Automatisch

3
Bij gebruik van een eigen domeinnaam ( www.uwbedrijfsnaam.nl ) de servernaam
- in uw e-mail client bij de in- en uitgaande mailserver NIET meer uw eigen domeinnaam gebruiken maar de naam van de server.
Dus niet meer gebruiken domeinnaam.nl of mail.domeinnaam.nl maar de naam van de server: bijvoorbeeld:
naam.servernaam.nl bij de inkomende IMAP/POP3 en uitgaande SMTP-instellingen.
Informeer bij uw hosting-provider, daar waar U uw website heeft ondergebracht, of bij uw
websitemaker naar de correcte instellingen.

Met andere woorden:
Kortom niet meer gebruiken bij een beveiligde SSL-verbinding:

( voor inkomende mail : )
POP-Adres = mail.uwdomeinnaam.nl of pop.uwdomeinnaam.nl
IMAP-Adres = mail.uwdomeinnaam.nl of imap.uwdomeinnaam.nl
( voor uitgaande mail : )
SMTP-adres = mail.uwdomeinnaam.nl of smtp.uwdomeinnaam.nl

maar voortaan gebruiken voor de inkomende en uitgaande mail-server :

( voor inkomende mail : )
POP-Adres = mail.servernaam.nl of pop.servernaam.nl
IMAP-Adres = mail.servernaam.nl of imap.servernaam.nl
( voor uitgaande mail : )
SMTP-adres = mail.servernaam.nl of smtp.servernaam.nl

U dient dus de servernaam te gebruiken i.p.v. uw domeinnaam.
Het beveiligings-certificaat geldt voor de gehele server, waarop o.a. ook
uw website op draait. Neem contact op met uw hosting-partij waarop
daadwerkelijk uw website draait of neem contact op met uw website-maker.
De persoon/het bedrijf die uw website heeft gemaakt kan U vertellen wat
deze server-naam-instellingen moeten zijn of kan U vertellen bij wie uw
website werkelijk is gehost cq is ondergebracht. Zij kunnen U ook vertellen
wat de juiste namen moeten zijn voor de POP- en SMTP-instellingen en poort-
nummers.

De naam van de server kunt U wellicht ook alsvolgt achterhalen:

- Klik ( in de afbeelding hierboven ) op de knop: Certificaat weergeven
- Ga naar het tabblad: Algemeen
- Achter de tekst: Verleend aan: staat mogelijk de naam van de server vermeld.
- Via het tabblad: Certificeringspad kunt U mogelijk ook de naam van de server achterhalen, deze staat
  als onderste item vermeld in het certificeringspad.

Overleg hiervoor even met de partij waarbij U uw website heeft gehost. Zij kunnen U hierbij wellicht verder in assisteren
wat dan de naam van de server moet zijn en welke poortnummers U dient te gebruiken voor uw beveiligde verbinding.

In Outlook 2016 kunt U de email-instellingen , SSL en poortnummers wijzigen via:
- Bestand
- Accountinstellingen
- Accountinstellingen...

- Klik op het e-mail adres
- Klik op: Wijzigen...
- Wijzig bij: Servergegevens de instellingen voor de inkomende en uitgaande mailinstellingen indien gewenst
- Wilt U de SSL uitschakelen en poortnummer wijzigen, klik daarna op:
- Meer instellingen...
- Tabblad: Geavanceerd
- Hierin kunt U de SSL uitschakelen en evt. het poortnummer aanpassen

Indien U een eigen website en domeinnaam heeft, dan kunt U :
- zich in verbinding stellen met de maker van uw website, die weet bij wie uw website is gehost ( ondergebracht ).
- uw .nl domeinnaam opzoeken bij de site van : www.sidn.nl, dan ziet U ook bij wie uw .nl website is gehost.
- uw .com, .org of andere domeinnaam opzoeken bij de site van : whois.domaintools.com, dan ziet U mogelijk
  ook bij wie uw website is gehost.

Indien U bij de site van www.sidn.nl uw eigen domeinnaam invult, dan kunt via deze
weg ook zien, waar uw website precies gehost bij, bij welke hosting-provider.
Op één van de servers van deze hosting-provider draait uw website.

LINK - www.sidn.nl

LET OP: Indien U meerdere domeinnamen heeft op dezelfde server of indien U meerdere
e-mail adressen heeft op dezelfde server, dan dient U bij alle domeinnamen de
inkomende en uitgaande mailadressen aan te passen ( IMAP/POP en SMTP ) en te
wijzigingen in het inkomende- en uitgaande-mailservernaam van de server.
Alleen pas dan zal de melding in het bovenstaande scherm verdwijnen.


Bent U een particulier en heeft U een internetverbinding via bijvoorbeeld de KPN
dan is deze melding eenvoudig uit te schakelen door bij de e-mail in bijvoorbeeld
Outlook ( 2016, 2013, 2010, 2007 ) de SSL uit te schakelen.




Links naar meer info over : De principal-naam van het doel is onjuist
Microsoft
LINK - Zoeken bij Answers.Microsoft.com : De principal-naam van het doel is onjuist
LINK - beveiligingscertificaat
LINK - Outlook 2016
LINK - beveiliging

Overige
LINK - De principal-naam van het doel is onjuist.
LINK - Foutmelding: de principal-naam van het doel is onjuist
LINK - Outlook 2016 says - The target principal name is incorrect - on my site's security certificate
LINK - Goedkopewebhoster - De principal-naam van het doel is onjuist (Outlook)